Risipa banului public a devenit obișnuință pentru mulți dintre funcționarii instituțiilor publice din județul Vaslui, care pe lângă lucrurile uzuale de strictă necesitate, își permit moftul de a achiziționa în interes de serviciu și câte un laptop, telefon sau chiar mobilă de bucătărie. Toate, desigur, aflate în patrimoniul instituției, pe bani publici.
Astfel că, după studierea listelor de pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), titlul de „campion” revine Direcției Sanitare Veterinare și Pentru Siguranța Alimentelor Vaslui (DSV).
DIRECȚIA SANITAR VETERINARĂ VASLUI – 134.670 RON ÎN 21 DE ZILE
Printre achizițiile uzuale și cele care țin strict de activitatea acestei instituții, găsim „inserate” în intervalul 6 decembrie – 27 decembruie 2016, un număr de 24 de tranzacții în valoare totală de 134.670 RON.
În afară de achiziționarea unui autoturism Dacia Duster Laureate 4×4 – în valoare de 59.055 ron, care poate fi justificat ca fiind util în activitatea celor care-și desfășoară activitatea aici, mai găsim pe lista respectivă o combină frigorifică, o ladă frigorifică, un PC, un laptop, un telefon mobil dar și multe pachete de mobilier de birou și bucătărie.
9 decembrie 2016 – (Altex România SRL) – combină frigorifică Neofrost Beko, inox, antimaprentă – preț achiziție 1016 ron.
15 decembrie 2016 – (Flanco Retail SA) – Laptop HP envy Touch screen – preț achiziție 3583 ron.
15 decembrie 2016 – (Spectralcom SRL) – 4 pachete mobilier birou – preț achiziție 2175 ron, 2695 ron, 2535 ron, 2552 ron.
15 decembrie 2016 – (Remus Grup SRL) – 3 pachete ansamblu bucătărie – preț achiziție 5796 ron, 5396 ron, 6329 ron.
15 decembrie 2016 – (Remus Grup SRL) – 2 pachete ansamblu fiset – preț achiziție 4129 ron, 7462 ron.
16 decembrie 2016 – (Smart Choice SRL) – Desktop Dell OptiPlex I5-6500 – preț achiziție 3400 ron.
19 decembrie 2016 – (Altex România SRL) – Lada frigorifică Zanussi – preț achiziție 1166 ron.
22 decembrie 2016 – (BRC Company SRL) – mobilă (inclusiv mobilă de birou), accesorii de mobilier, aparate de uz casnic (exclusiv dispozitive) – preț achiziție 2500 ron.
22 decembrie 2016 – (BRC Company SRL) – mobilier birou Camelia, Camelia2, Lory1, Lory2, Sorina3, Sorina4 – preț achiziție 4000 ron, 3916 ron, 2166 ron, 3333ron, 3291 ron, 3416 ron.
22 decembrie 2016 – (BRC Company SRL) – Laptop Dell Inspiron, Telefon Samsung J5 – preț achiziție 3185 ron, 741 ron.
27 decembrie 2016 – (Altex România SRL) – Mașină de spălat frontală Beko WTE – preț achiziție 833 ron.
PRIMĂRIA COMUNEI „ALEXANDRU VLAHUȚĂ” – ASIGURĂRI DE VIAȚĂ, COMPUTERE PERSONALE ȘI MOBILIER ÎN VALOARE DE 16.106 RON
Achiziții asemănătoare în materie de mobilier găsim pe SEAP și în dreptul Primăriei comunei „Alexandru Vlahuță”, unde, printre altele, figurează și o tranzacție cu „Computere personale”. Totalul sumei acestor achiziții este ceva mai mic, fără însă să mai luăm în calcul și diversele „servicii de achiziție publice modernizare drumuri”, „proiect alimentare cu apă” sau „mentenanță, revizie iluminat stradal” care au costuri de 20.000 ron, 10.000 ron și respectiv 17.300 ron.
10 aprilie 2017 – (Groupama Asigurări SA) – Asigurare de viață de grup nominal SVSU – preț achiziție 1097 ron.
19 aprilie 2017 – (Altex România SRL) – Computere personale (Laptop Lenovo Idepad 310) – preț achiziție 2059 ron.
24 mai 2017 – (Proaldcons SRL) – dulap birou, masă semiovală, rafturi2, dulap servantă Tv, corp suspendat2, birou1, birou3, birou4, dulap colțar, dulapuri și biblioteci, rafturi1, dulap imprimantă, dulap bucătărie – preț achiziție 1500 ron, 800 ron, 1200 ron, 800 ron, 800 ron, 550 ron, 700 ron, 500 ron, 1600 ron, 1500 ron, 1000 ron, 400 ron, 800 ron, 800 ron.
PRIMĂRIA COMUNEI POGONEȘTI ARE WEBSITE DE 2500 DE RON
Inițiativă de lăudat pentru edilii comunei Pogonești care s-au hotărât pe 26 aprilie 2017, să aloce suma de 2500 ron firmei Gamisoft SRL pentru realizarea unui website destinat să conțină informații publice de interes pentru localnici. Din ce este vizibil, firma respectivă pare că și-a îndeplinit obligațiile contractuale și a realizat respectiva platformă, care acum, zace fără conținut.
Mai marii comunei ori nu știu să-l gestioneze, ori nu s-a găsit încă administratorul care să fructifice investiția. Până atunci, probabil, zeci de localnici accesează zi de zi website-ul primăriei Pogonești în speranța că vor reuși să se informeze despre activitățile celor aleși să gestioneze cu chibzuință banul public.
POLIȚIA LOCALĂ BÂRLAD „ABONATĂ” LA REPARAȚII AUTO
Din datele de pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) reiese că parcul auto al Poliției Locale Bârlad este abonat aproape lună de lună la un service de profil: COMARD AUTO SRL. Am selectat pentru dumneavoastră „pit-stop”-urile pe 2017.
13 februarie 2017 – (Comard Auto SRL) – întreținerea și repararea autovehiculelor – preț achiziție 6713 ron.
20 februarie 2017 – (Comard Auto SRL) – întreținerea și repararea autovehiculelor – preț achiziție 1299 ron.
27 martie 2017 – (Comard Auto SRL) – întreținerea și repararea autovehiculelor – preț achiziție 2428 ron.
12 aprilie 2017 – (Comard Auto SRL) – întreținerea și repararea autovehiculelor – preț achiziție 1372 ron.
11 mai 2017 – (Comard Auto SRL) – întreținerea și repararea autovehiculelor – preț achiziție 300 ron, 1047 ron.
Tot pe SEAP mai găsim un număr de 5 tranzacții din care reiese cât de profitabil este să muți o cameră video de pe un stâlp pe altul și să schimbi patru cabluri rupte.
25 mai 2017 – (Total Soft SRL) – Relocare camere video (1 buc.) – preț achiziție 1273 ron.
25 mai 2017 – (Total Soft SRL) – înlocuire cablu rupt (1 buc.) – preț achiziție 327 ron.
17 mai 2017 – (Total Soft SRL) – înlocuire cablu rupt (3 buc.) – preț achiziție 1018 ron, 423 ron, 407 ron.
PRIMĂRIA COMUNEI CIOCANI: MII DE LEI PE STUDII DE FEZABILITATE ȘI REVIZII ILUMINAT STRADAL, LEASING DE 92.000 DE LEI
Deși a devenit „sport național” pentru aproape orice primar de comună ca aproape la 2-3 ani (uneori, după caz, anual) să „execute” un studiu de fezabilitate, fie el pentru infrastructura de transport ori pentru clădiri, anii trec și urmare a acestor studii nu se întâmplă nimic. Nu tu drumuri asfaltate, reabilitate sau măcar la jumătate din standardele trecute pe hârtii. Pe lângă toate aceste studii care aruncă în neant banul public, mai există și o modă care produce „rivalitate” între anumiți primari: cu ce mașină de serviciu se circulă în teren.
Dacă ne uităm pe SEAP la lista de achiziții publice din dreptul primăriei comunei Ciocani, am fi tentați să spunem că achiziția unui autoturism 4×4 nu-și justifică utilitatea, asta după ce primăria aceleiași comune a vărsat bani grei de la buget în ultimii ani, pe studii de fezabilitate și reabilitarea drumurilor.
10 octombrie 2016 – (civil proiect SRL) – reabilitare drum – preț achiziție 224.496 ron.
31 octombrie 2016 – (civil proiect SRL) – studii de fezabilitate/documentații de avizare a lucrărilor de intervenții clădiri învățământ – preț achiziție 21.500 ron, 34.500 ron.
4 noiembrie 2016 – (civil proiect SRL) – studii de fezabilitate/documentații de avizare a lucrărilor de intervenții clădiri învățământ – preț achiziție 18.000 ron, 20.000 ron.
30 ianuarie 2017 – (july expert consulting SRL) – studiu de fezabilitate pentru infracstructura de transport – preț achiziție 7100 ron.
31 ianuarie 2017 – (cozracons SRL) – servicii de consultanță în domeniul achizițiilor publice prin atribuirea de contracte de lucrări – preț achiziție 5000 ron.
20 februarie 2017 – (cozracons SRL) – servicii de consultanță în domeniul achizițiilor publice prin atribuirea de contracte de lucrări – preț achiziție 5000 ron.
28 aprilie 2017 – (RCI Leasing România IFN SA) – Leasing financiar Duster (60 luni) – preț achiziție 92.670 ron.
CIRCUITUL BANULUI PUBLIC DIRECȚIONAT CĂTRE „FIRMELE DE CASĂ”.
Sunt numeroși primari care s-au declarat neputincioși în această luptă cu „achizițiile publice”. Sub protecția anonimatului, un primar de comună ne-a declarat că, de fapt, toate aceste achiziții prin SEAP ori licitațiile organizate de primării sunt căpușate de „firmele de casă” ale partidelor politice. Practic, primarii sunt „îndrumați politic sau financiar” către respectivele oferte ale firmelor. Firme care, la rândul lor, au fiecare în parte o arie bine stabilită și delimitată, astfel încât niciodată nu intră una peste alta „din respect”.
În acest mod se „sifonează” banul public, sub forma unui studiu de fezabilitate peste care apoi se va așterne un strat gros de praf, sau sub forma unor lucrări efectuate la preț dublu față de cel al pieței, cu materiale de calitate inferioară. Scuza autorităților este de fiecare dată aceeași: „am analizat și acceptat cea mai bună ofertă de pe piață!”. Cu completarea de rigoare: „dintre firmele care au participat la respectiva licitație”. Nu oricine sau orice firmă poate avea acces la respectivele licitații, documentația de participare fiind în așa fel întocmită încât doar „cel care trebuie” se califică.
Cum nici aproape oricine nu poate accesa Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), unde pentru a accesa în condiții bune platforma, este necesar un sistem cu configurații minimale, conform avertismentului existent. Ca în România.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit şi de prietenii tăi!