Primăria Bârlad anunță o nouă achiziție de materiale pentru refacerea unor trotuare de pe strada Nicolae Iorga, strada 1 Decembrie, dar și de pe câteva străzi din cartierele Munteni și Podeni. Conform datelor oficiale, vor fi cumpărate:
-
160 tone amestec 0-16 (balast sortat)
-
150 tone sort concasat 0-4
-
350 tone balast concasat 0-63
Valoarea acestor materiale ajunge la 47.750,00 RON (aprox. 9.424,65 EUR).
Tot pentru aceleași reparații, administrația locală a prevăzut și achiziția a 6.400 kg ciment (echivalentul a 160 de saci), în sumă de 4.363,20 RON (aprox. 861,19 EUR).
Trotuare cu termen de valabilitate cât o pâine caldă
Pe hârtie, administrația locală promite trotuare noi, trainice și moderne. În realitate, bârlădenii s-au obișnuit să vadă cum lucrările lăudate în comunicate și pe afișele electorale cedează la prima ploaie. În ultimele luni, presa și rețelele sociale au documentat zeci de imagini cu trotuarele „noi-nouțe” care prezintă deja gropi, surpări și denivelări.
La fiecare ploaie mai zdravănă, sub aceste trotuare se formează adevărate capcane pentru pietoni. Pietrele se lasă, asfaltul se crapă, iar în unele locuri terenul s-a surpat atât de mult încât pare că vorbim despre lucrări făcute în regim de urgență… dar fără urgența calității.
Întrebarea care nu pleacă
Orice lucrare publică trebuie să aibă garanție. Asta nu e doar bun-simț, ci și obligație legală. În mod normal, dacă apar defecte într-un termen rezonabil, reparațiile ar trebui să fie suportate de executant, nu de bugetul local. Totuși, la Bârlad pare că administrația preferă să scoată din nou bani din buzunarul cetățenilor pentru a acoperi greșelile constructorului.
Se ridică inevitabil întrebările:
-
Există garanție pentru aceste lucrări și, dacă da, de ce nu se aplică?
-
S-a așteptat „cu răbdare” expirarea garanției, ca să poată fi justificate noi cheltuieli?
-
Cine își asumă responsabilitatea pentru aceste lucrări vizibil defectuoase?
Răspunsurile le poate oferi doar administrația locală, dacă are disponibilitatea să vorbească deschis și dacă nu are nimic de ascuns. Până atunci, trotuarele din Bârlad rămân simbolul unei realități simple: se construiește mult, se laudă intens, dar calitatea cedează mai repede decât memoria promisiunilor electorale. De precizat ar mai fi că, materialele de mai sus, fac obiectul a două achiziții publice directe pe platforma Seap, încă în desfășurare.
(Alex Mihăiescu)